2016

Föreningen Aktiva Seniorer i Borås

Resor 2016

Med Aktiva Seniorer till Birgit Nilssons utställning och museum i Båstad och Mjellby Konstmuseum.

Bussresan startade en rätt kall och regnig morgon i Borås med ett femtiotal förväntansfulla FAS-medlemmar. Första stopp blev förmiddagskaffe på Kvibille Gästgivargård, som drivs av krögarparet Maria och Anders Emanuelsson. Där var det uppdukat med kaffe och smörgås och det serverades också pepparkaka med Kvibilleost. Medan vi drack kaffe berättade Anders lite om gästgiveriet, som har anor från mitten av 1600-talet. Efter inköp av ost fortsatte vi resan mot Båstad.

Vädret blev bättre och bättre och när vi kom fram till Birgit Nilsson muséet sken solen, men det blåste! Innan vi gick in på utställningen blev vi försedda med "teknisk utrustning" som gjorde att vi kunde gå runt i lugn och ro och både lyssna och få intressant information om Birgit Nilssons karriär.

Dags för lunch! Då gick färden till Åkagårdens Golfklubb. Eftersom det serverades buffé kunde var och en välja sin egen meny, så alla var nog mätta och belåtna när vi åkte därifrån.

Bussen styrde nu färden till Mjellby Konstmuseum. Där väntade en guide som berättade om Halmstadgruppen och deras måleri. Besöket avslutades med kaffe och söta goda turkiska bakverk.

Patrik körde oss sedan lugnt och säkert till Borås och innan vi lämnade bussen tackade vi Gunni för den trevliga resa som hon ordnat för oss

Lena Levén

Birgit Nilsson besökte Birgit Nilsson-muséet.

Den 17 maj 1918 föddes Märta Birgit Nilsson i Västra Karups församling på Bjärehalvön.

Vid vårt besök där den 19 april fick vi ta del av utställningen Birgit Nilsson – ögonblick och toner. Här skildrades hennes fantastiska karriär med möjlighet att lyssna till ljudinspelningar och se filmklipp. Vi kunde beundra hennes mest fantastiska klänningar och scendräkter.Vi fick i mindre grupper komma in i hennes barndomshem och höra guiden berätta om hennes barndom och uppväxt. Huset är bevarat i orört skick sedan Birgits sista besök på gården.

En gång i tiden mjölkade Birgit korna i det gamla stallet, som har gjorts om till ett kafé i en annorlunda miljö. Birgits far ville helst att hon skulle bli bondmora men Birgit älskade att sjunga och med ekonomisk hjälp av sin mamma tog hon sig till Stockholm och Kungliga Musikhögskolan och Operaskolan. Mamma Justina hann besöka henne en gång innan hon tragiskt omkom i en olycka strax före Birgits premiär på Don Juan. Pappa Nils besökte henne senare i karriären och var mycket stolt över sin dotter. Hennes stora stöd i livet blev maken Bertil Niklasson som hon gifte sig med i september 1948. Brudklänningen hängde i salongen i barndomshemmet.

För ett fantastiskt besök i ett vårfagert Skåne tackar Birgit Nilsson.

Funktionäresa den 3 maj

Tisdagen den 3 maj var det dags för årets funktionärsresa, och precis som de två senaste åren var resmålet hemligt. Vädret var perfekt, de senaste dagarnas kyla hade mildrats, och det såg ut att bli en fin resa, när vi lämnade GA strax efter tio. Deltagarna kunde snart konstatera att årets resa inte skulle gå västerut som de två senaste åren. Nej, nu for vi på riksväg 40 till Ulricehamn och sedan vidare norrut förbi Falköping mot Skövde. Styrelsens medlemmar visste ju vart vi skulle, men ingen försade sig. Plötsligt befann vi oss mitt i ett sommarstugeområde vid Simsjön utanför Skövde, och då var vi strax vid resans mål, det berömda Ryttmästarbostället.

Värden på stället, Bernhard Englund, tog emot oss och berättade om hur han förverkligat sin pojkdröm, att skapa ett museum över Sveriges militära historia. Sedan förflyttade vi oss mot huvudbyggnaden, och på planen utanför den tog Bernhard Englund till orda igen, Nu berättade han om hur kung Carl XVI Gustav vid invigningen sköt ner en grantopp och han visade oss statyn av Karl XII, som han låtit gjuta i brons.

Sedan var det dags att gå in i själva Ryttmästarbostället, där vår värd bl a pekade ut det lilla krigskontoret från den karolinska tiden. Sedan drog han undan en ridå, och vi kunde gå direkt in i mässen. Där stod en läcker buffé framdukad med både varmt och kallt. Den som ville kunde köpa vin och/eller snaps till maten. När vi ätit oss mätta, berättade Bernhard Englund om en del av alla föremålen, som fanns i salen, och sedan började en rundvandring i huset. Vi besökte den gustavianska matsalen med plats för aderton personer, barockmatsalen och slutligen empirematsalen. I denna kunde vi beundra ett gevär, som sträckte sig längs hela matsals-bordet, en liten vagn,som tillhört Gustav III, och en släde, som använts vid inspelningen av Gösta Berlings saga. Greta Garbo hade som Elisabeth Dohna suttit i släden, och till sommaren kommer hon att göra det igen.

Bernhard Englund berättade livfullt om Sveriges stormaktstid, och att han höll framför allt Gustav II Adolf och Karl XII högt, var inte att ta miste på. Vi fick också veta hur han lurade Knut Knutsson, när Antikrundans medarbetare besökte Ryttmästarbostället.

Efter några timmar tackade vi boställets värd och for vidare. Bussen stannade vid Grevagårdens rastplats söder om Skövde,. Där dukades det fram kaffe och Lottas goda chokladkakor. Det fanns gott om bord att avnjuta eftermiddagsfikat vid, och så sken ju majsolen.

Att vi kom tillbaka till Borås senare än beräknat gjorde ingenting, för vi hade ju haft en så trevlig dag. Tack Åke för denna funktionärsresa!

Rolf Bååth

Museijärnvägsgruppens vårresa med tåg den 12 maj

En sextett med pigga herrar sammanstrålade på Borås Central på förmiddagen den 12:e maj för en liten tågresa. Vi startade med "Kust till Kust" tåget mot Värnamo. Genom det försommarfagra landskapet gick resan raskt till Limmared, där en sjunde herre anslöt till sällskapet. Redan vid utfarten från Limmared kände vi att en förmiddagsfika skulle smaka. Sagt och gjort. Matsäckarna plockades fram, och innehållet försvann snabbt ned i respektive magsäck. Under ivrigt samspråk fortsattes resan, endast i viss mån störd av en kraftfullt mobiltelefonpratande dam som på ett för oss obegripligt språk levererade en ändlös ordström tills hon lämnade oss i Gnosjö.

Strax efter tolv ankom vi punktligt till Värnamo. Allas vår Leif Pettersson hade arrangerat ett studiebesök i Värnamo lokstall. Här huserar Svenska Motorvagnsklubben, och man visade stolt och sakkunnigt upp ett antal rälsbussar och motorvagnar. Innan vi lämnade lokstallsområdet hade vi glädjen att se containertåget från Skillingaryd mot Skandiahamnen i Göteborg. Nu hade av någon anledning magarna ånyo gjort sig påminda. Med Hans Holmqvist i spetsen skyndade vi mot centralare delar av Värnamo. Genom assistans av två patrullerande poliser (!) fann vi snabbt näringsstället "Rose Garden" där vi serverades en utmärkt lunch där även dessert ingick . Nu fick vi skynda mot Värnamo Central. Strax inkom ett vackert "Krösatåg" med namnet "Alf Henriksson" som framfördes av en ung dam, assisterad av en trevlig kvinnlig tågvärd. I det vackra vädret for vi fram med ett dovt muller från dieselmotorn, angörande metropoler som Skillingaryd , Vaggeryd, Taberg och Norrahammar. Under resans gång mötte vi ytterligare berömda smålänningar i form av "Krösatåg" som t.ex. "Dag Hammarskjöld" och "Bruno Mathsson". Strax efter fyra ankom vi Jönköping, och av någon anledning hamnade vi omgående på ett fik. Vid femsnåret släntrade vi ut till spår 2a styrkta av inmundigat kaffe med bakverk. Strax inkom ett "Västtåg", som vi äntrade tillsammans med ett hundratal andra ressugna på väg hem från arbeten och studier. En viss diskussion vidtog då vi inte kände oss helt säkra på hur man checkar in på reglementsenligt sätt. Det hela löstes av vår tågvärd, som lade ner ett ansenligt arbete med att löpa mellan biljettautomaten och våra platser. Via Falköping ankom vi i utsatt tid till Herrljunga. Snart satt vi på Boråståget. Efter en stunds väntan började tåget röra på sig och via de kända samhällena Ljung, Borgstena och Fristad var vi snart i Borås ,där vi trötta men lyckliga steg av i rätt tid klockan 19.17.

Resan gav mersmak , och vi funderar på att till hösten göra någon ny resa, där även andra än vi "nördar" kan deltaga.

Jan Kallenius

Resa till Käringön

Vi startade tidigt och fick en vacker resa upp till Tjörn med vida vyer och till Sundsby Säteri, där vi på Gårdscafeet fick smörgås och kaffe. Säteriet har en fascinerande historia. Margareta Huitfeldt bodde där på 1600-talet. Genom hennes donation bildades Huitfeldtska skolan i Göteborg. I den härliga parken kunde vi strosa runt och titta på utställningen, bageriet och gårdsbutiken.

Färden gick vidare över Orust till Tuvesvik och färjan till Käringön. Det blev en skön tur med sol och frisk havsluft. På bryggan möttes vi av guiden Gunnar, som ledde vandringen runt ön. Vid talrika stopp berättade han om öns historia, bland annat om de tre äldsta bevarade husen från 1696. I ett av husen föddes 1815 en gosse, August Simson, som vid 8 års ålder fick ge sig ut till sjöss och långt senare återkom till ön. Mer om honom hörde vi berättas i kyrkan, där han varit präst, och vid prästgården, vilken nu är café och restaurang sommartid. Vandringen avslutades på hotellet i hamnen, där en god fisksoppa väntade oss. Vi kunde njuta i lugn och ro. Inga bilar finns förstås på ön, men inte heller cyklar är tillåtna med undantag för Sjöräddningens cyklar, som får användas i brådskande fall.

Under hemfärden gjorde vi en extra sväng in i Kungälv. Åke, vår reseledare, som är född i staden, berättade initierat om dess historia och nutid. Tid - ja, den räckte till ett överraskande besök i kexfabriken. Väl rustade återvände vi efter en solig och strålande resa i den bohuslänska skärgården.

Eva Axelsson

Höstresa till Louisiana

Det var några år sedan sist, men en tidig oktobermorgon var det åter dags för en FAS-resa till Louisiana. På väg söderut gjorde vi stopp för morgonfika på Kvibille gästgivargård, där krögaren Anders Emanuelsson tog emot och berättade om gästgiveriets historia, medan vi intog kaffe och smörgås. De köpsugna kunde sedan förse sig i ostboden.

Från och till hade regnskvättarna avlöst varandra, men när bussen klättrade upp för Hallandsåsen, bröt solen igenom, och det vackra vädret följde sedan med oss ända till Danmark. Den beramade ID-kontrollen inskränkte sig till att busschauffören visade sitt körkort för tullarna plus en lista över resenärernas namn och personnummer.

Klockan tolv var guidning bokad på Louisiana, och i god tid kom vi dit efter att ha njutit av färden på den vackra Strandvejen från Helsingör. Vi delades in i två grupper, och en del resenärer oroade sig över att guidningen var på danska. Den grupp jag tillhörde fick lyssna till en guide, som verkligen bemödade sig om att tala sakta och tydligt.

Guidningen gällde den tyske konstnären Daniel Richters utställning" Lonely old slogans". I de jättelika tavlorna växlar konstnären mellan abstrakt och figurativt skapande. Många av dem anknyter till aktuella företeelser som flyktingkrisen och talibanerna i Afghanistan." Halli Galli Polly" för tankarna till första världskriget men också till Guernica.

Efter den timslånga guidningen smakade frokosten dejligt, och sedan kunde man se den andra tillfälliga utställningen, Celler av Louise Bourgeois. För den som främst förknippar Bourgeois med de enorma spindlarna var detta något helt annat. Skulpterade kroppsdelar är placerade bakom dörrar i fyrkant, och betraktaren tittar in i cellen och förundras.

Sedan var det skönt att gå ut i parken med alla skulpturerna och njuta av det vackra höstvädret och utsikten över Öresund, innan det blev dags att vända hemåt. Ett kort fikastopp gjordes på Hallandsåsen, och snart var vi tillbaka i Borås efter en härlig resa söderut, som vår reseledare Gunnie Bertilsson har all heder av.