RESOR OCH STUDIEBESÖK VÅREN 2024

En resa på Göta Kanal – Onsdag 22 maj

Årets funktionärsresa var för ovanlighetens skull inte hemlig, utan på ett tidigt stadium hade det meddelats att vi skulle åka buss till Sjötorp vid Göta Kanal och där börja en båtresa till Töreboda. Vädret hade ännu inte blivit sommarvarmt, när vår buss lämnade Borås vid 7.30 en onsdag i slutet av maj. Men varmt blev det snart åtminstone på bussens övre plan, då vår chaufför inte lyckades reglera värmen.

Under resan berättade vår reseledare Brita Sundström om Nordens största hällkista Jättakullen i Södra Härene i närheten av E 20. Detta fornminne upptäcktes 1950 i ett grustag och är 14 m långt och 4 m brett. Vi fick också information om Husaby källa, där Olov Skötkonung döptes år 1000. I slutet på 1500-talet grundades Mariestad av hertig Karl, som senare blev kung under namnet Karl IX. Staden fick sitt namn av hans hustru Maria, och staden har precis som Kalmar domkyrka utan stift.

Så kom vi till Sjötorp och gick ombord på M/S Bellevue, och i matsalen väntade kaffe och tekaka. Och så började vår kanalresa, som tog oss genom 16 slussar. Vi fick hela tiden sakkunnig information av båtens skeppare om Göta Kanal och om allt vi passerade. Vi såg de gula kanalväktarhusen, vi fick veta att en resa på hela kanalen tar 5 dagar, att man kan plantera träd med sitt namn utmed kanalen, att det är lerbotten och att man kan fiska gädda, abborre och gös i kanalen. En spektakulär passage vid en bro mätte endast 7 m, och med en dryg halvmeters marginal kom M/S Bellevue igenom.

Vi passerade Norrkvarn, där scener i filmerna om Göta Kanal spelades in, och när vi kom till Hajstorp var det dags för lunch. Vi serverades varmrökt lax från Spikens rökeri, och den var mycket delikat. Färden fortsatte ut på Hajstorpasjön, och vid stranden såg vi kungastenen som rests till minne av Karl XIV Johans besök. Det blev också tillfälle till promenad utmed kanalen för den som så önskade.

Så var vi framme i Töreboda, och där väntade en ny buss i stället för den värmekrånglande. Den var dessutom bekvämare. Vid en rastplats i Motorp stannade vi , och vi kunde gå av och avnjuta eftermiddagsfikat. Sedan styrde chauffören mot Borås och på utsatt tid 18.00 var vi utanför GA församlingshem igen.

Stort tack till Brita Sundström för en välorganiserad funktionärsresa.

Rolf Bååth

En intressant dag i Jönköping och Huskvarna – Tisdag  7 maj

En ganska kall morgon i början av maj lämnade en nästan fullsatt buss Borås för färd österut. I bussen satt FAS-resenärer på väg mot Jönköping och Huskvarna. I Ulricehamn började solskenet synas, och där tog också färdledaren Brita Sundström till orda och berättade om hur det gick till, när en svensk bondehär mötte danskarna på Åsundens is. Där blev Sten Sture den yngre dödligt sårad, och Kristian II tog över Sverige för att sedan besegras av Sveriges blivande kung Gustav Vasa. Brita funderade över hur utvecklingen i Sverige hade blivit, om Sten Sture inte hade sårats.

Efter skickligt manövrerande av vår busschaufför på trånga gator i Jönköping kom vi fram till Malmborgs konditori, där kaffe och fralla väntade. Efter förmiddagsfikat blev det busstur till länsmuseet. Där kunde man dels titta på några lokala utställningar, dels få en guidad visning av en utställning med tavlor av John Bauer. Vår guide berättade också utförligt om konstnärens liv från genombrottet fram till katastrofen på Vättern 1918. Visst var det spännande att återuppleva barndomens Bauertroll för att inte tala om Tuvstarr. En av de lokala utställningarna skildrade dessutom i fotografier familjen Bauers liv vid sjön Bunn.

Nästa besöksmål var kulturhuset Spira, där vi först fick information om husets kapacitet och sedan fick göra en rundvandring i huset. Arkitekten bakom Spira är den välkände Gert Wingårdh, och huset invigdes 11/11 2011, och då stod barnen i centrum. De vuxna fick vänta till nästa dag. Bland alla uppgifter som lämnades kan nämnas att Spriras omsättning uppgår till 100 miljoner, att man har fyra scener, att det tar 40 timmar att tillverka en peruk samt att taket i konsertsalen är utformat som stjärnhimlen 11/11 2011. Besöket på Spira avslutades med en delikat laxlunch.

Nu for vi vidare mot Huskvarna, och en mycket kunnig guide från hembygdsföreningen berättade om allt som vi passerade på vår färd längs Ådalsvägen. Här fick vi veta var Dag Hammarskjöld föddes den 29 juli 1905, här beskrevs ett hälsocenter, som besökts av Anders Zorn, Oskar II och Mark Twain, och här fick vi se var konfektionsföretaget Junex hade sin fabrik. Ådalsvägen byggdes förresten som ett nödhjälpsarbee och stod klar 1923. Den har kallats Sveriges vackraste väg, och visst var utsikten över Vättern hänförande. Så närmade vi oss Hakarps kyrka, och det var dags för guidning i den vackra kyrkan från 1690-talet, där takmålningarna var mycket illustativa.

Vi fortsatte genom Huskvarna och passerade bl a Alf Henrikssons plats. Den kände författaren är född i staden. Stadsmuseet är inrymt i Kruthuset, men där stannade vi inte, utan vårt sista stopp skedde vid Smedbyn från 1700-talet. Här fick vi guidning i ett av husen , och vi fick också tillfälle att gå runt i byn och titta in i en gammal smedja.

Ett mycket intressant besök i Jönköping-Huskvarna var till ända, och det återstod bara att tacka Brita Sundström för en givande dag och vår chaufför för en säker körning.

Rolf Bååth

Jazz on Film på Vara konserthus – Fredag  19 april

Den 19 april äntrade drygt 30 medlemmar från Aktiva Seniorer en buss med destination Vara. Under resan fick resenärerna information om Vara Konserthus och hur det kom sig att Vara med under 5000 invånare kunde komma på tanken att bygga ett stort konserthus. Drygt 20 år efter invigningen kan man konstatera att det hela har blivit en framgångssaga. Förra året genomfördes nästan 200 olika typer av arrangemang med sammanlagt 70.000 deltagare.

Efter en dryg timmes färd bänkade vi oss i den i det närmaste fullsatta konsertsalen för att lyssna till konserten Jazz on Film med Göteborgs Symfoniker och Bohuslän Big Band under ledning av dirigenten tillika arrangören Vince Mendoza och med stjärnsaxofonisten Joe Lovano. Musikerna tog oss främst tillbaka till filmmusikens guldepok på 50- och 60-talen.

Mellan styckena satte Mendoza på ett lättsamt sätt in musiken i sitt sammanhang. Man kan ju till exempel fråga sig vad kampen mellan snutar och gangsters varit i French Connection utan den suggestiva musiken. Samma täta spänning byggdes även upp i Hitchcocks Analys av ett mord med Duke Ellingtons musik.

Vi kunde konstatera att vi under drygt två timmar fick vara med om något alldeles extra med ett pärlband av musik från kända filmer. Konstellationen symfoniorkester – storband visade vara en ovanligt lyckad fusion.

I den korta pausen smakade det bra med en osttallrik med diverse godsaker och ett glas vin som vi nätt och jämnt han slänga i oss innan det var dags för konsertens andra del. När vi vid 23-taget återkom till Borås med musiken fortfarande ringande i öronen, kunde vi bara konstatera att kvällen bjudit på något alldeles extra i musikväg.

Brita Sundström

Studiebesök på Centiro Solutions – 19 mars

Föreningen har varit på studiebesök på Centiro Solutions AB, där koncernchefen Niklas Hedin tog emot var och en i den vackra foajén. Vid ett dukat kaffebord gav Niklas en hänförande berättelse om hur han började sin bana med distribution av videofilmer. Centiro Solutions bildas 1998, och redan 2004 kommer den första utmärkelsen, när Niklas utses till ”Årets Företagare”. Arbetet med digitala lösningar inom ramen för olika IT-strukturer fortsätter. Medarbetarstaben ökar från 10 till 380 under åren 1999-2023. Företagets omsättning följs fortlöpande upp, och obetydliga avvikelser noteras i en och samma bild – allt pekar på en tydlig uppåtgående linje. Centiro Solutions AB är nu rankat som ett av de 10 mest attraktiva företagen i Europa. Det är ett företag som egentligen saknar utpekade chefer – dock ledare för olika sektorer, vilka är öppna och tillåtande, där allt arbete sker i dedikerade kundteam.

Falco Güldenpfennig

En resa till Falkenbergsrevyn – 24 februari

En fullsatt buss lämnade Gustav Adolfs församlingshem lördagen den 24 februari för färd till Falkenbergsrevyn. Framme i Falkenberg startade vi med att äta på restaurang SiSi där vi bjöds på en välfylld buffé. Mätta och belåtna intog vi våra platser på teatern.

Revyn var som utlovat en revy, som hade tvärdrag, och tempot var från första början högt. Vi bjöds på underhållning av hög kvalitet. Alla i ensemblen är så begåvade och proffsiga både i sång, dans, imitation och skådespeleri. Flerakända svenskar blev imiterade – vår kung och drottning och Knut Knutsson var några av dem som stack ut lite extra.

Ny för året var gotlänningen, musikalartisten och skådespelaren Fredrik Valgren som har ett förflutet på flera av landets stora scener. Hans instrument var saxofon, och det trakterade han med den äran.

Vi blev hemkörda av en skicklig chaufför och var hemma tidig kväll.